Ta hand om kroppen vid sportutövning

by admin

Den mänskliga kroppen är anpassad för ett liv i rörelse. Vi behöver alla röra på oss mer eller mindre för att må bra i både kropp och knopp. Utövare av sport belastar ofta kroppen tyngre, vilket inte är en nackdel i sig, men ju tyngre och mer man belastar kroppen desto mer noggrann behöver man vara med förebyggande och återhämtande åtgärder och behandlingar så att kroppen håller.

muscles pain_425881573

Var noga med uppvärmning och nedvarvning! Innan du utsätter kroppen för hårdare fysisk aktivitet behöver du låta muskler och leder bli varma och smidiga. Dels presterar du bättre men framför allt förebygger du skador som exempelvis sträckningar och muskelbristningar. När du värmer upp börjar du i ett lugnt tempo för att sedan successivt öka tills intensiteten är så hög som den tilltänkta träningen eller aktiviteten. Tänj gärna musklerna med olika stretchande övningar. Efter träningen behöver du låta kroppen varva ner. Då kan du göra som uppvärmningen men åt det motsatta hållet. Om du går direkt från hård träning till vila utan att varva ner eller stretcha, och där musklerna kyls ner för snabbt kan det få konsekvenser som att slaggprodukter blir kvar i musklerna. Du kanske har satt dig ner en längre stund någon gång efter att ha ansträngt kroppen ordentligt. Visst kändes kroppen stel när du skulle resa dig upp och gå igen?

Det kan vara bra att regelbundet ta hand om sin kropp med hjälp av behandlingar som exempelvis massage eller naprapati. Naprapatiska erbjuder den typen av behandlingar och jobbar med att hitta orsaken till uppkomna smärtor för att behandla dem. Ibland är det inte där man har symptomet som problemet finns. Som utövare av sport kan det vara en fördel, och ibland till och med nödvändigt, att ta hjälp av en naprapat för att kunna utöva sin sport. Det kan handla om att man blir av med smärtor och besvär av olika slag, eller helt enkelt presterar bättre.

Återhämtning är en annan viktig faktor i sportutövandet och träningen! Mellan träningar är det viktigt att man låter kroppen återhämta sig genom vila. Det är i vilan som kroppen bygger upp sig och man når resultat. Träningen i sig är nedbrytande, men på ett positivt sätt för kroppen.