Tips för sommarträningen

by Roger

Sommaren är ett perfekt tid att träna upp kroppen på flera olika sätt. Det är till att börja med vanligt att lag planerar läger för att skapa eller stärka känslan av samhörighet i laget. Men även bortsett från detta finns det viktig träning att göra. Här följer några tips för vad sommarträningen kan inkludera för en bandyspelare.

Innebandy

Innebandy är alltid ett bra substitut för riktiga bandymatcher. Tillräckligt mycket överlappar i dessa två sporter att det kan vara väldigt givande att spela innebandy under sommaren. Bäst är så klart om hela laget kan spela tillsammans, men även det bara betyder att några i laget kan spela ihop eller någon spelar med några andra vänner kommer det fortfarande vara positiv träning.

Inlines

Att hålla åktekniken fräsch är alltid viktigt, men det är ju tyvärr något som inte kan göras genom innebandy. Det näst bästa alternativet efter riktiga skridskor är att åka inlines och det kan vara bra att införskaffa ett par så snart som möjligt efter säsongen är avslutad.

Styrketräning

Styrketräning är något alla sportutövare och idrottare behöver göra i någon utsträckning. På sommaren är det för många enklare att lägga lite större fokus på detta och arbeta för att verkligen bygga upp viktiga muskelgrupper. Ta bara inte i för hårt för att få resultat. Det kan snabbt leda till träningsskador.

Konditionsträning

Slutligen är det också viktigt att hålla konditionen uppe. Två metoder som ofta används är löpning och cykling, men andra metoder kan så klart även användas. Cykling tar mindre på knäna än löpning och kan därför vara mer skonsamt.